Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
2618
View
20
Reply

Ketupat Daun Dan Palas Semakin Dilupa Atau Masih Dianyam Malam Raya?

[Copy link]

Author: CARI-IIN       Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-6-2016 11:56 AM | Show all posts |Read mode
Oleh Izzah Abbasy

Umum mengetahui ketupat merupakan sejenis hidangan daripada nasi atau pulut yang dibungkus dan direbus dalam periuk. Terdapat dua jenis ketupat iaitu ketupat daun dan ketupat palas.

Namun, tak ramai yang tahu apakah itu ketupat palas dan daun. Jika ditanya kepada anak-anak muda, mereka sudah tentu tahu makan sahaja. Betul tak?

Ketupat palas atau ketupat pulut ialah ketupat yang menggunakan daun pokok palas sebagai pembungkusnya. Isinya pula ada yang kosong ada juga diletakkan kacang. Berbeza dengan ketupat daun atau ketupat nasi ialah dari segi bentuk, saiz, penggunaan daun untuk membalut dan beras.

Ketupat daun atau ketupat nasi, dianyam berbentuk empat segi ataupun berbentuk bawang yang menggunakan daun kelapa. Bentuk ketupat palas pula berbentuk tiga segi. Penggunaan beras sebagai isi atau inti ketupat juga berbeza. Beras yang digunakan untuk ketupat palas ini ialah beras pulut, manakala isi ketupat daun menggunakan beras nasi, iaitu beras yang digunakan sebagai makanan harian.

Adakah keluarga anda masih melakukan cara menganyam ketupat palas dan daun secara tradisional? Atau membeli ketupat yang sudah siap seperti jenama Nona, basuh dan rebus dah siap.Penulis yakin, masih ramai ibu dan nenek kita yang mengamalkan menganyam ketupat daun dan palas namun tidak dipraktikkan kepada generasi anak muda hari ini. - CARI Infonet

Ketupat palas




Ketupat daun










Cara menganyam ketupat palas dan daun








Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 12:14 PM | Show all posts
dulu masa kecik2 rajin arrr tolong mak anyam ketupat bawang tu...tp skg semua org guna ketupat segera je
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 12:21 PM | Show all posts
Dah tak ramai yang pandai mengayam ketupat daun kelapa zaman sekarang ni. Ramai yang beralih kepada ketupat segera sebab ia senang dan lebih cepat disediakan.  Kalau ketupat palas lebih famous buat negeri2 belah utara.  
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 12:27 PM | Show all posts
aku masih pandai anyam lg..thn lpas buat ketupat...thn ni xtau lg..
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 01:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Wajib anyam buat ketupat,pulut kacang,dan lontong daun pisang.nyum2..
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 02:06 PM | Show all posts
tahun ni mebi abah iols beli yg da siap anyam, sebab kalau tunggu iols anyam confirm hegeh2
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 02:46 PM | Show all posts
xde masa nak cuba... i beli ketupat segera juga.. sedap gak..
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 03:17 PM | Show all posts
Aku masih buat ketupat daun palas dgn mak dan kakak...
Selalunya sehari sebelum raya kitaorg akan buat...
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 04:09 PM | Show all posts
ketupat daun still kena buat...
takde makna raya kalau makan nasi impit segera
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 04:20 PM From the mobile phone | Show all posts
ketupat palas..benda wajib tetiap tahun mak aku akn wat. hanye die n ayah aku je pandai anyam. kdg tu ade la acik2 mai tempah kt mak aku berkilo2. jenuh nk memalas
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 11:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnye ketupat daun palas
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 11:52 PM | Show all posts
ketupat segera tk wangi..

aku cume tau anyam ketupat palas, bawang, satey, jantung aje.

korg biasa2kn la diri tolong org tua mlm raya, bole turun ilmu anyam tu nnti..
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2016 11:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Hanya mak je yg tahu anyam ketupat. Anak2 beliau tak tahu lgsg. Dah terbiasa mkn yg segera.
Reply

Use magic Report

Post time 21-6-2016 08:18 PM | Show all posts
aku tak reti mengacam ketupat .....tapi aku suka makan ketupat daun palas ni.
Reply

Use magic Report

Post time 5-6-2018 04:18 PM | Show all posts
Terima kasih!Ini telah banyak membantuku buat projek saya!
kissmanga
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2018 12:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Kmi sentiasa buat ktupat palas. Wajib ada... ketupat jagong..
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2018 11:42 AM | Show all posts
org suka je makan tapi ramai yg tak reti menganyam tersasuklah diriku ini.
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2018 02:56 PM | Show all posts
tiap tahun belajar anyam ketupat. pastu lupa hahaha adoi
Reply

Use magic Report

Post time 7-6-2018 04:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Masihhhh ya. Tupat palaasss. Yg pandai membalut adik i yg lelaki. Mmg keje dia tia2 tahun.Akak dia tau makan jek
Reply

Use magic Report

Post time 27-10-2018 04:16 PM | Show all posts
Thanks for this post.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.327765s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list