Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
3462
View
77
Reply

Kemarau Yang Teruk, Istanbul Di Turki Dijangka Kehabisan Air Dalam Tempoh 45 Hari

[Copy link]

Author: CARI-HBZ       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-1-2021 12:50 PM | Show all posts |Read mode





Istanbul mungkin akan kehabisan air dalam masa 45 hari ketika Turki pada ketika ini menghadapi musim kemarau terburuk dalam tempoh satu dekad.


Menurut Daily Mail, pembangunan bandar yang luas telah menyebabkan empangan di bandar yang dihuni oleh 17 juta orang itu hampir menjadi kering.


Paras air di empangan Omerli, sumber air utama bagi bandar itu berada pada tahap terendah dalam 15 tahun terakhir dengan kapasiti hanya 20 peratus kerana kekurangan hujan.


Datuk bandar Ankara, Mansur Yavas mengatakan air yang tersisa di empangan dan takungan hanya akan mencukupi untuk tempoh 110 hari sahaja.







Dua bandar terbesar di Turki iaitu Izmir dan Bursa telah menyaksikan empangan masing-masing berada pada tahap hanya 36 dan 24 peratus.


Keadaan sangat mengerikan sehingga masjid diminta berdoa untuk hujan pada bulan Disember di bawah arahan Presiden Urusan Agama.


Turki menghasilkan hanya 1, 346 meter padu air per kapita per tahun, menjadikannya negara yang sering kekurangan air.


Ahli akademik di Universiti Teknikal Istanbul berkata bahawa Turki mempunyai iklim separa gersang kerana lokasi geografinya dan mengatakan pengurangan jumlah hutan dan kawasan hijau di negara itu telah menjadikan kemarau lebih teruk.






Sumber: Daily Mail/SiakapKeli

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 14-1-2021 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Alahai macam2 bencana
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 12:57 PM | Show all posts
liberal laknat mohon masuk sini kejap. bersukur beramai2 atas musibah ini....
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 01:06 PM | Show all posts
tanda2 semakin jelas. sungai tigris camno?
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 01:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Tanda- tanda nak.....
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 01:23 PM | Show all posts
Allahu... moga yg baik2 aja
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 01:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Winter ni kurang mandi kan? Jimat2 lah guna air tu...

Kalau haus minum national drink sambil panas kan badan.

Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 01:45 PM | Show all posts

Cash La Kot

Edited by tumpanglalu74 at 14-1-2021 01:46 PM
Prostitution in Turkey is legal and regulated. The secularization of Turkish society allowed prostitution to achieve legal status during the early 20th century. Known as "general houses" (genelevler) in the country, brothels must receive permits from the government in order to operate. In turn, the regulatory agencies issue identity cards to sex workers that give them rights to some free medical care and other social services.
https://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_Turkey
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 02:14 PM | Show all posts
bala kerana menzalimi orang2 Kurdish barangkali
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 02:41 PM From the mobile phone | Show all posts
Takut bila baca berita mcm ni
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 03:22 PM | Show all posts
ujieh atau bala utk erdog?
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 03:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Derang ni zmn erdogan je cuba nk jd lebih islamik..pnh dgr tour guide aku dulu ckp derang bulan puasa je solat..mlm raya celebrate dgn arak..pastu dh x solat back to pangai kafirun.pdhal.masjid belambak2 kat sana.wallahualam..
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 03:56 PM | Show all posts
tingat ummah yg galak mengcashkan israel time teruk kena covid tempoh hari.bila negara sendiri lg teruk kena, terus krik2 dari dok membalakan org..
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 04:00 PM | Show all posts
tripleid replied at 14-1-2021 03:56 PM
tingat ummah yg galak mengcashkan israel time teruk kena covid tempoh hari.bila negara sendiri lg te ...

negara sendiri pulak kena cash dek covid n banjir....
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 04:04 PM | Show all posts
Orix replied at 14-1-2021 04:00 PM
negara sendiri pulak kena cash dek covid n banjir....

double Cash kekdahnya..
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 04:37 PM | Show all posts
Mopiko replied at 14-1-2021 01:06 PM
tanda2 semakin jelas. sungai tigris camno?

aku tunggu sea of galilee mengering nih.
tapi dengar cerita air dah penuh balik.
lambat lagi la jawab nya utk Messiah nak keluar
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 05:38 PM From the mobile phone | Show all posts
zorrro_03 replied at 14-1-2021 12:57 PM
liberal laknat mohon masuk sini kejap. bersukur beramai2 atas musibah ini....

kan turki negara secular mmg selayaknye cash..
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 06:05 PM | Show all posts
Sementara tu negara2 belah Asia ada yang dilanda banjir selain ada yang dilanda salji teruk.  Katanya diramal makin teruk menjelang hujung minggu nanti.
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 10:03 PM | Show all posts
tumpanglalu74 replied at 14-1-2021 01:45 PM
https://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_Turkey

Malaysia lagi terer la...

boleh request macam2 warna tak kena GST. Turki takde kan?


Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2021 10:06 PM | Show all posts
ChildrenOfBodom replied at 14-1-2021 02:14 PM
bala kerana menzalimi orang2 Kurdish barangkali

Selangor tu dah berapa kali takde air sebab menzalimi bangla la kot...


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list