JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
14738
View
10
Reply

BIPOLAR DISORDER, PUNCA, SIMPTOM DAN KAEDAH RAWATAN

[Copy link]

Author: listria       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-5-2016 11:52 AM | Show all posts |Read mode
Apa yang dimaksudkan dengan penyakit BiPolar Disorder?. Apakah penyebab dan punca penyakit ini serta tanda tanda dan gejalanya dan apakah kaedah rawatan terbaik untuk merawati penyakit BiPolar Disorder ini?. Tread ini disediakan bagi memberi maklumat sedikit sebanyak berkenaan penyakit ini khusus untuk membantu mereka mereka yang terlibat serta mengambil tindakan sewajarnya.


Gangguan atau penyakit bipolar juga dikenali sebagai penyakit "kemurungan melampau" adalah sejenis gangguan mental atau penyakit kejiwaan disebabkan oleh perubahan suasana hati secara serius. Seeorang yang mempunyai gangguan penyakit ini mengalami perubahan sikap yang mendadak, ketara dan tidak stabil. Tempoh kemeurungan dan perubahan perasaan melampau ini boleh berlaku dalam beberapa jam, beberapa hari, minggu atau bulan bergantung kepada tahap kesihatan seseorang. Ramai orang mengalami masalah ini dalam masa masa tertentu tetapi kebanyakan mereka mungkin tidak sedar bahawa mereka sedang menderita masalah bipolar disorder.


Gangguan-bipolar-alodokter.jpg


Pesakit bipolar sering mengalami dua perasaan bertentangan secara mania atau melampau. Dalam situasi kegembiraan, mereka tiba tiba boleh mengalami situasi duka dan sedih melampau secara tiba tiba dan begitu juga sebaliknya. Secara purata pesakit ini boleh mengalami pertukaran perasaan melampau antara kebahagiaan dan kemurungan/kesedihan yang bertukar ganti ini sehingga melampaui 3 tahun.


Gejala Dan Simptom Fasa Mania
Fasa mania dikenali dengan peningkatan suasana hati secaraketara sehingga menyebabkan pesakit gangguan bipolar yang mengalaminya akanmerasa sangat gembira dan bersemangat. Mereka merasa begitu bertenaga dan sentiasa rasa segar walau pun kurang tidur. Keadaan-keadaan itu membuat merekamenjadi banyak bercakap dengan lancar dan petah dan mereka juga mengalami peningkatan tahap libido.
Tahap mania juga membuat ego pesakit menjadi tinggi dan mereka mudah tersinggung dan terusik, merasa dirinya sangatpenting, merasa sangat bangga terhadap dirinya sendiri, sangat defensif dan boleh melakukanhal-hal remeh seperti menghabiskan duit simpanan atau membuat keputusan besar yangberisiko tinggi atau yang merugikan diri sendiri mau pun orang lain.

Bagi kes bipolar yang teruk, pesakit jugaboleh mengalami gejala psikotik berupa khayalan dan halusinasi. Pada masaberhalusinasi, pesakit akan merasa seperti mendengar atau melihat sesuatuyang sebenarnya tidak ada, dan ketika mengalami delusi, pesakit akan meyakinisesuatu yang pada kebiasaannya tidak masuk akal atau tidak benar.
Gejala Dan Simptom Fasa Kemurungan
Berlawanan dengan fasa mania adalah fasa kemurungan. Fasa ini berlaku dengan penurunan suasana hati secara signifikan, sehingga pesakitbipolar akan merasa sangat sedih, cemas, sukar tidur, merasa bersalah, pesimis dan seperti putus asa. Jika gejala ini makin parah, dikhuatiri pesakit bolehmenyakiti dirinya sendiri atau membunuh diri.
Fasa kemurungan juga boleh membuat pesakit gangguan bipolarmenjadi sukar untuk menumpukan perhatian dan mengalami penurunan daya ingatan,sehingga mentyebabkan prestasi atau produktiviti mereka menurun.
Fasa kemurungan ini juga boleh membuat hubungan pesakit bipolardengan orang-orang terdekat menjadi rosak akibat kehilangan minat pesakitterhadap aktiviti sehari-hari dan menarik diri dari kehidupan sosial.
Jika dilihat dari persekitaran episod suasana hati, adabeberapa pesakit gangguan bipolar yang mengalami tempoh normal di antara maniadan kemurungan. Walaupun begitu, ada sebahagian pesakit yang mengalamipemulihan cepat dari fasa ke fasa tanpa adanya tempoh normal. Tiap fasa yang kronik atau parah, ianhya boleh berlangsung hingga beberapa minggu atau bulan.
Ada juga pesakit yang mengalami maniadan kemurungan secara bersamaan. Misalnya ketika pesakit merasa sangatbertenaga dan diketika yang sama dia juga merasa sangat sedih dan putus asa.Gejala atau simptom begini dinamakan dengan Fasa Campuran namun ia amat jarang berlaku.



Simpton atau gejala bipolar boleh menyebabkan kerosakan dalam komunikasi dengan orang sekeliling, menjejaskan prestasi kerja dan tugasan malah lebih kronik, penyakit ini boleh mendorong sesorang itu ke arah membunuh diri. Bagaimana pun pesakit bipolar ini boleh dirawat dan kembalikan ke kondisi normal ke arah hidup lebih produktif.


Klik SINI untuk lihat video Tokoh Tokoh Popular yang bermasalah Bipolar Disorder



PUNCA DAN PENYEBAB BIPOLAR DISORDER


Ahli sains telah dan masih mengkaji mencari kemungkinan punca sebenar penyakit ini. Kebanyakan mereka bersetuju bahawa tidak ada punca tunggal yang menyebabkan penyakit ini. Mereka berpendapata bahawa banyak faktur yang boleh menyumbang kepada berlakunya masalah ini.


Fakta kajian menunjukkan bahawa ada kecenderungan penyakit ini boleh diwarisi secara genetik dalam satu satu keluarga. Hasil penyelidikan telah mencadangkan bahawa orang yang memiliki gen tertentu berpotensi mendapat bipolar disorder berbanding orang orang lain dari gen yang berbeza. Sebab itu penyakit ini sering dianggap sebagai satu penyakit keturunan. Bagaimana pun kanak kanak yang bertlatar belakangkan keluarga yang mempunyai sejarah bipolar ini tidak mengalaminya sehinggalah mencapai usia dewasa tertentu.


Kemajuan sains dan teknologi telah mempertingkatkan penyelidikan genetik terhadap gangguan bipolar. Salah satu usaha ini ialah dengan pelancaran Bipolar Disorder Phenome Database yang dibiayai sebahagiannya oleh NIMH. Dengan menggunakan pengkalan data ini, para saintis boleh membuat kajian menghubungkan tanda tanda gangguan dengan gen yang boleh mempengaruhi mereka.


Para saintis turut mengkaji penyakit penyakit yang mempunyai gejala yang sama seperti kemurungan dan skezofrenia bagi mengenal pasti perbezaaan genetik yang boleh meningkatkan resiko seseorang untuk mendapat masalah bipolar ini. Saintias juga cuba mencari apakah gen di alam sekitar atau geografi berbeza cenderung mempengaruhi bipolar. Namun mereka percaya gen atau keturunan bukanlah satu satunya punca kepada masalah ini. Hasil kajian saintis ini boleh anda akses di http://www.nimh.nih.gov/health/topics/bipolar-disorder/index.shtml


Faktor pencetus lain yang tidak boleh dipandang mudah adalahstres. Banyak kes gangguan bipolar yang berlaku pada pesakit yang seringmengalami tekanan dalam hidupnya. Selain stres, gaya hidup yang tidak baik juga dipercayai turutmempunyai kesan terbentuknya gangguan bipolar dalam diri seseorang, misalnyaketagihan minuman keras dan penyalahgunaan ubat-ubatan.



Gangguan bipolar kini menjadi satu krisis penjagaan kesihatan utama di dunia dan menyukarkan banyak pihak serta menjejaskan kos kehidupan seharian. Kurangnya kajian dan penemuan untuk menangani masalah ini menyebabkan ramai penderita bipolar di seluruh dunia hidup dalam kegelapan dan keluarga mereka yang terbabit tercari cari diagnosis sesuai untuk tujuan rawatan. Kurangnya diagnosis ini menyebabkan berlakunya peningkatan bunuh diri sehingga 20 kali ganda dikalangan pedsakit bipolar disorder ini.


RAWATAN BIPOLAR DISORDER


Dalam mendiagnosis gangguan bipolar, doktor atau pakar jiwa akan cubamengumpulkan maklumat, baik dari pesakit sendiri mau pun dari keluarga mereka. Doktor akan bertanya berkaitan gejala, riwayat kesihatan pesakit, dan riwayatkesihatan keluarganya. Misalnya apakah ada ahli keluarga pesakit yang mengidapkeadaan yang sama. Selain itu, doktor mungkin melakukan ujian darah dan ujian airkencing untuk memastikan gejala yang ada bukan disebabkan oleh penyakit lain

Tujuanrawatan gangguan bipolar adalah untuk menurunkan kekerapan berlakunyaepisod-episod mania dan kemurungan agar pesakit dapat hidup secara normal dan dapat berkomunikasi dengan persekitarannya dengan baik. Selain memperbaiki pola hidup, rancangan rawatanbiasanya merangkumi pemberian ubat-ubatan yang digabungkan dengan pengendalianlain seperti terapi psikologi.

Gangguan bipolar amat membebankan pesakit dan keluargamereka dan boleh menyebabkan kehilangan pekerjaan, jangka hayat lebih pendek,pengasingan sosial dan kualiti hidup kurang baik,”kata Presiden PPM, Profesor Dr. Maniam Thambu. Malah, di negara-negara maju sekalipun, pesakit bipolarsering diberikan diagnosis awal yang salah kerana doktor mereka kurang memahamigejala yang dialami.

Jika tidak dirawat, gangguan bipolar mendatangkan masalahbesar kepada pesakit kerana menganggu fungsi kehidupan harian termasuk dalampekerjaan. Ia juga mengundang pandangan serong masyarakat terhadap seseorangyang mengalami sebarang gangguan mental.
Namun, situasi ini boleh diubah dan berdasarkan laporanMajlis Penasihat Kesihatan Mental Amerika Syarikat, kadar kejayaan rawatan bagigangguan bipolar agak cemerlang iaitu 80 peratus.

Malah, dengan rawatan yang sewajarnya, pesakit bipolar bolehmendapatkan kembali kira-kira tujuh tahun kehidupannya, menjalankan kegiatanutama dengan berkesan selama sepuluh tahun dan mengekalkan kesihatan normalselama sembilan tahun yang selalunya hilang akibat penyakit tersebut.

Mengulas mengenai situasi tersebut di Malaysia, pengerusipenganjur kempen, Dr. Abdul Kadir Abdul Bakar, berkata, dengan pendedahan danpendidikan sempurna kadar kejayaan rawatan di negara ini mencapai tahap yangsetanding negara asing.
Beliau menjelaskan, tahap kesedaran umum yang lebih tinggiakan mengurangkan tanggapan yang negatif tentang penyakit ini dan menggalakkanpesakit memainkan peranan proaktif untuk mendapatkan rawatan.

Menurut Dr. Abdul Kadir, rawatan bagi penyakit bipolarsecara amnya terdiri daripada beberapa komponen termasuk ubat-ubatan, terapielektrokonvulsif dan rawatan psikososial.

“Banyak perkara yang boleh andalakukan untuk menangani penyakit anda dan mengekalkan kesejahteraan diri.
“Ini termasuklah memakan ubat,penuhi temu janji dengan doktor anda dan menghadiri sesi rawatan psikososial,serta tidur mengikut jadual yang tetap sekurang-kurangnya lapan jam setiapmalam.

“Selain itu, jangan mengambil alkohol,kafein atau dadah kerana ia mungkin menganggu tindakan ubat, tidur atau moodanda. Anda juga perlu berhenti atau mengurangkan merokok dan perlu bijakmengurangkan tekanan kerja dan tekanan disebabkan konflik interpersonal,” katanya.
Orang ramai seharusnya lebih peka dalam menangani masalahkesihatan mereka termasuk sering membaca informasi berkaitan penyakit tersebutsupaya langkah rawatan awal boleh dilakukan.


Usaha PPM untuk memperbaiki strategi pengurusan untukpesakit bipolar dapat dilihat melalui maklumat dalam laman web rasmi kempen inidi http://www.psychiatry-malaysia.org

Kaedah rawatan alternatif Putih Telur Laminine juga terbukti mampu merawati pesakit pesakit yang bermasalah bipolar disorder. LAMININE boleh memainkan peranan penting dalam menstabilkanswing mood seorang pesakit bipolar kerana LAMININE meningkatkan tahap serotoninneuro-transmitter di dalam otak, dan mengurangkan kortisol hormon tekanan. Supplemen penemuan terbaru saintis di Amerika dan di patenkan di negara berkenaan, kini mendapat sambutan hangat di lebih 20 buah negara seluruh dunia kerana keupayaannya merawati gejala berkaitan mental dan saraf seperti bipolar disorder ini. (tonton Video ini !)




Comments

GOOD PSYCHIATRIC INFO (IF NOT A TAD LONG)  Post time 13-5-2016 04:34 AM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-5-2016 12:38 PM | Show all posts
Pernah jumpa org yang sakit bipolar... mmg mcm kenal org yang berbeza ketika waras...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 14-5-2016 01:58 PM | Show all posts
Lagi penjelasan (video) tentang Bipolar Disorder


https://youtu.be/9zzmLbnD7TQ

Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2016 11:55 AM | Show all posts
Ha.. Pernah tengok doc ni bagi penjelasan kat mhi. Dia cakap org bipolar ni kdg2 perasan ada sesuatu tak kena pada diri dia. Tapi tak nak pergi dapatkan rawatan. Sbb kat malaysia ni pemikiran kita masih.. Ok ko pg jumpa psychiatrist maksudnya kau gila. Sedangkan tak mestinya pun.

Ada keganjilan pada sifat kita jangan malu segan dapatkan pakar. Macam aku lepas bersalin pertama sakit kepala tak tahu uruskan baby, sbb bb asik menangis. Sbb memang tak pandai, baby nangis aku biasa pergi bilik lain, sbb bingit melalak. Aku pg jumpa pakar, dia cuma cakap aku stress je sbb muda lagi. Dia ajar aku, lepastu ok je hadapi tekanan ke apa. Yang penting bila stress, ada kelainan pada diri kita jangan biarkan sila segera dapatkan bantuan. Kaunseling dan motivasi sgt membantu
Reply

Use magic Report

Post time 31-12-2016 04:54 PM | Show all posts
Super-M replied at 16-5-2016 11:55 AM
Ha.. Pernah tengok doc ni bagi penjelasan kat mhi. Dia cakap org bipolar ni kdg2 perasan ada sesuatu ...

oh ni Muhsin; kawan kat dublin
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-1-2017 12:33 PM | Show all posts
Edited by listria at 4-1-2017 12:39 PM

Diakaun Hebat Sempena Tahun Baru 2017
Laminine Powder (Limited Stock)
1st Come 1st Serve
Sila SMS/Whatsapp/Call 60146779856 dulu untuk pengesahan stok




* Clickhere to pay with credit/debit card !!!



Reply

Use magic Report

Post time 4-1-2017 04:41 PM | Show all posts
kena makan ubat.. nnt mata merah mcm nak makan org... kesian dia
Reply

Use magic Report

Post time 30-8-2017 11:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Super-M replied at 16-5-2016 11:55 AM
Ha.. Pernah tengok doc ni bagi penjelasan kat mhi. Dia cakap org bipolar ni kdg2 perasan ada sesuatu ...

Boleh tau tak macam mana nak buat test ni.....akak rasa akak ada bipolar disorder lah.....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 24-11-2017 12:34 PM | Show all posts
Edited by listria at 24-11-2017 12:35 PM

Kisah benar hidup bersuamikan seorang Bipolar Disorder.
Apa kah pasangan anda seorang yang "hot tampered", "too moody", karektor dan sikap sering berubah mendadak?.
Baca Sini !



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-11-2018 04:38 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.053221s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list