Video

Tahukah Anda Fadhilat Terawih Adalah Palsu?

9-7-2015 12:35 PM| Komen: 173

Description: Pernahkah anda mendengar tentang fadhilat mengerjakan solat sunat terawih dari malam pertama hingga ke malam akhir bulan ramadhan?...

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login


Artikel oleh : Dean BZ
Video oleh : Siti, FirdausZ




Pernahkah anda mendengar tentang fadhilat mengerjakan solat sunat terawih dari malam pertama hingga ke malam akhir bulan ramadhan? Tahukah yang sebenarnya hadis itu adalah palsu.

Ini sudah disahkan oleh pakar-pakar hadis tempatan, antaranya Ustaz Asri Hj Yusof (Dewan Pengajian Ibn Qayyim), AlMarhum Ustaz Abd Ghani Hj Idris (Hadis-hadis Dha'ef dan palsu) bahawa hadis fadhilat malam-malam tarawih dari Ali KW itu adalah Maudhu' (palsu).

Pihak JAKIM sudah dimaklumkan akan hal ini supaya menarik balik hadis-hadis ini dari disampaikan baik di media cetak, elektronik atau dari ditampal di masjid-masjid atau disampaikan dalam kuliah-kuliah agama. Wallahu a’lam. - CARI Infonet.




Lihat Komen Comments: 173 Balas Komen

Apa Reaksi Anda...

Bagus
22
Marah
12
Terkejut
22
Sedih
32
Lawak
25
Bosan
19

Previous : Selfie & Makan Di Hotel Ketika Berbuka Puasa, Trend Atau Pembaziran?

Next       : Adat Atau Ibadah : Hukum Meraikan Malam 7 Likur

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote exclusive_vvip 14-7-2015 12:05 AM
sebaiknya, bila kita buat amal ibadat/kebaikan, berharaplah supaya dosa2 kita diampunkan...tak perlu pikir ttg berapa byk pahala nak dapat...

Lain-lain Komen

Quote dauswq 9-7-2015 12:26 PM
Konfius la tjk seolah olah menggalakkan org tak perlu semayang terawikh mlm
Quote fuyupoktek 9-7-2015 12:31 PM
Tahu. Gigih pilih hari2 tertentu je nk g trawih dlu
Quote Changa 9-7-2015 12:33 PM
islam dan kepalsuan bagaikan aur dengan tebing.
Quote Changa 9-7-2015 12:33 PM
dauswq replied at 9-7-2015 12:26 PM
Konfius la tjk seolah olah menggalakkan org tak perlu semayang terawikh mlm

shalat tarawikh tak wajib pun.
ada setengah tu beria pergi shalat tarawikh amun shalat wajib tak buat pun
Quote Simunggu 9-7-2015 12:35 PM
itu ramai org dah tahu...
Quote obelisk 9-7-2015 12:38 PM
Tgk riwayat palsu tarawih ni aritu ada dibacakan kt rancangan dapur bujang hypptv... hrp diorg ambik maklum
Quote dzaraa 9-7-2015 12:41 PM
mmg dah lama tahu....................tp org kita kalau habaq pun tak caya....semua tu cakap Wahabbi.....
Quote axl_bach 9-7-2015 12:42 PM
dauswq replied at 9-7-2015 12:26 PM
Konfius la tjk seolah olah menggalakkan org tak perlu semayang terawikh mlm

bkn bermaksud nak menggalakkan org x pegi semayang, tp nak tekankan peri pentingnya dosa berdusta atas nama Baginda junjungan, dgn menjaja hadith paslu bererti kita menyampaikan pendustaan atas nama Baginda......cukup lah kita beramal dgn mengharapkan keredhaan Allah.....

niat menjaja "hadith2 kelebihan tarawih sekian2 malam" biarpun nampak baik tetap salah.....sama gak pendustaan ahli2 agama yg suka kaitkan penemuan sains dgn Islam dgn niat nak nampakkan kebaikan dan kelebihan Islam tetap salah...

Quote pittjie 9-7-2015 12:43 PM
lama dah tau kak. tapi sebelum tau pun idok le akak gigih solat terawikh ikut hari2 yg best fadilatnya tu kononnya. akak ikut mood. rajin dan ada masa .. akak buat. cenggitu la
Quote hbms 9-7-2015 12:43 PM
X masuk akal pn kalau deme pikir betul2. Dari aku Kecik dah rasa x logik so x amik port pun. Janji solat demi allah dan keampunannya.
Quote dauswq 9-7-2015 12:45 PM
Edited by dauswq at 9-7-2015 12:47 PM
axl_bach replied at 9-7-2015 12:42 PM
bkn bermaksud nak menggalakkan org x pegi semayang, tp nak tekankan peri pentingnya dosa berdusta  ...


Tajuklah ... Bkn content isi...  cer baca tjk, ape first impression kau? Patutnye tajuk bgth,  "fadilah terawikh setiap mlm dlm bln ramadhan adalah palsu" ...  
Quote stania83 9-7-2015 12:47 PM
Tau. Iran takde langsung terawih.
Quote dzaraa 9-7-2015 12:47 PM
niat kena betul...niat buat kerana Allah.....akak pun cukuplaaah kat umah jer....anak anak kecik2 x terkepung kt masjid nun..kacau org jaa satgi dok gaduh ngan jemaah masjid jaa dek budak budakkan...so lg afdal laa kt umah jaa tenang sket......
Quote dauswq 9-7-2015 12:47 PM
Hadith yg sahih ttg 10 mlm ganjil yg terakhir yg tulah kena ikut.. Satu dr dr surah al-qadr.. 2 lg dr hadith...
Quote axl_bach 9-7-2015 12:49 PM
dauswq replied at 9-7-2015 12:45 PM
Tajuklah ... Bkn content isi...  cer baca tjk, ape first impression kau? Patutnye tajuk bgth,  " ...

hmmmmm, ntah aku bila baca fadhilat tarawih aku dah bleh faham akan menyentuh pasal hadith2 berkaitan fadhilat tarawih so pada aku xder terkeliru pun.....

Quote dauswq 9-7-2015 12:51 PM
axl_bach replied at 9-7-2015 12:49 PM
hmmmmm, ntah aku bila baca fadhilat tarawih aku dah bleh faham akan menyentuh pasal hadith2 berkai ...

Kau baca komen 2-3 forumer ni ats aku dh jelas ape yg katakn mgkn benar
Quote kecimpret 9-7-2015 12:58 PM
laaa palsu ke?...aku x amik pot pun fadhilat terawih ni...kalo rajin aku buat kat masjid..kalo rs malas buat kat umah je..kalo malas sgt tak buat lsg
Quote kecimpret 9-7-2015 01:01 PM
dauswq replied at 9-7-2015 12:51 PM
Kau baca komen 2-3 forumer ni ats aku dh jelas ape yg katakn mgkn benar

tapi fadhilat puasa enam tu sahih kan?..pahala umpama berpuasa setahun...camtula aku dgr



Quote Changa 9-7-2015 01:01 PM
dauswq replied at 9-7-2015 12:45 PM
Tajuklah ... Bkn content isi...  cer baca tjk, ape first impression kau? Patutnye tajuk bgth,  " ...

tajuk dah betul sama dengan konten.

Lihat semua komen(172)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.042115s Gzip On
To Top